پرسش حدیثی با موضوع امام حسین علیه السلام و محرم
خداوندا! با تدبیر خود از تدبیرهای ناقصم بی نیازم فرما و از اختیار خود بهره مندم بساز. نیایش امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات/آخرین بروزرسانی وبگاه:تابستان 1400
تهیه و تدوین مطلب:گروه نویسندگان

بخش حدیث وبگاه کانون فرهنگی تبلیغی مردمی طه ؛

در راستای آشنایی بیشتر با احادیث مرتبط با امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا

اقدام به جمع آوری احادیث با موضوع فوق را نموده است.

مطالب به صورت پرسش و پاسخ میباشند و هر روز یک پرسش به مطلب افزوده خواهد شد.

لذا خوهشمندیم نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

برای مشاهده احادیث به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

*****

سوال اول: اعتبار زیارت ناحیه مقدسه

پرسش:

زیارت ناحیه مقدسه تا چه میزان معتبر است؟

پاسخ:

دو زیارت به ناحیه مقدسه نسبت داده شده است.، لیکن زیارتى که به «زیارت ناحیه مقدّسه» شهرت دارد، همان زیارتی است که در کتاب المزار الکبیر (نگاشته ابن مشهدى) آمده است و اینگونه آغاز می شود: ومِمّا خَرَجَ مِنَ النّاحِیةِ(ع) إلى أحَدِ الأَبوابِ. قالَ: تَقِفُ عَلَیهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وتَقولُ: السَّلامُ عَلى آدَمَ صَفوَةِ اللّهِ مِن خَلیقَتِهِ، السَّلامُ عَلى شَیثٍ وَلِی اللّهِ وخِیرَتِهِ، السَّلامُ عَلى إدریسَ القائِمِ للّهِ بِحُجَّتِهِ، السَّلامُ عَلى نوحٍ المُجابِ فی دَعوَتِهِ، السَّلامُ عَلى هودٍ المَمدودِ مِنَ اللّهِ بِمَعونَتِهِ، السَّلامُ عَلى صالِحٍ الِّذی تَوَجَّهَ اللّهُ بِکرامَتِهِ.۱ زیارتی که در المزار الکبیر آمده، سند متّصل به ناحیه مقدّسه ندارد و روایت آن، اصطلاحا «مُرسَل» است و قابل ارزیابى سندى نیست؛ ولى مؤلف کتاب المزار الکبیر، در مقدمه این کتاب، آورده است: اما بعد: من در این کتابم، زیارت هاى گوناگونى را براى مشاهد مشرّف، و نیز آنچه را در آداب مسجدهاى فرخنده وارد شده است، ودعاهایى را که پس از نمازها خوانده مى شوند، و مناجات هاى لذت بخشى را که در خلوتگاه ها با خداوندِ ازَلى مى شود، و آن دسته دعاهایى را که در امور مهم، با آنها به خداوندْ پناه برده مى شود، گرد آورده ام؛ دعاهایى که راویان مورد اعتماد، با سند، از بزرگان [امّت]، نقل کرده اند.۲ برخى گفته اند که این عبارت، در توثیق عمومى همه کسانى که در اسناد روایات کتابِ یاد شده قرار دارند، صراحت دارد و از جمله کسانى که بر این مطلبْ اصرار دارند، محدّث نورى است؛۳ لیکن در این باره، توجه به چند نکته ضرورى است: ۱. ممکن است مقصود ابن مشهدى از عبارت مذکور، توثیق مشایخ بِلا واسطه روایى خویش باشد. بنا بر این، او مى خواهد بگوید کسانى که این روایات را براى وى نقل کرده اند یا در کتب خود نوشته اند، مورد وثوق هستند، نه این که همه کسانى که در سلسله اسناد روایات کتاب وى (المزار الکبیر) آمده اند، مورد وثوق او باشند. ۲. وقتى برخى از راویان کتاب هایى مانند الکافى (با آن همه دقت مؤلف آن)، ثقه نیستند، بعید به نظر مى رسد مؤلفى ادعا کند که همه راویان کتاب او، مورد وثوق او هستند. ۳. بر فرض که از عبارت یاد شده، استنباط شود که ابن مشهدى، همه راویان کتاب المزار الکبیر را توثیق کرده است، با عنایت به این که وى از متأخّرانْ محسوب مى شود، قطعا توثیق او هم بر پایه حدس و نظر بوده و از اعتبار لازم، برخوردار نیست. بر این اساس، هر چند مورد وثوق بودن مشایخ ابن مشهدى، موجب اعتبار نِسبى روایات کتاب اوست، لیکن این اعتبار، به گونه اى نیست که بتوان با اطمینان، زیارت نامه یاد شده را به طور مستقیم، به امام زمان(ع) نسبت داد و لذا به کسانى که «زیارت ناحیه مقدّسه» را بازگو مى نمایند، توصیه مى شود که آن را مستقیما به امام زمان(ع) نسبت ندهند؛ بلکه آن را به نقل از کتاب المزار الکبیر، از ناحیه مقدّسه، گزارش نمایند. Rمنبع: بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت دانش نامه امام حسین (ع) بر پایه قرآن و حدیث، ج ۱۲، ص ۲۷۲/R

1. المزار الکبیر، ص ۴۹۶، ح ۹؛ بحار الأنوار، ج ۱۰۱، ص ۳۱۷، ح ۸.

2. المزار الکبیر، ص ۲۷.

3. خاتمة المستدرک، ج ۱، ص ۳۵۹. نیز، ر. ک: ج ۲، ص ۴۵۱.

*****

سوال دوم: تفاوت «ثارالله» و «ابن الله»

پرسش:

مفهوم تعبیر "ثاراللّه" در زیارات امام حسین(ع) چیست و چه تفاوتی با تعبیر "پسر خدا" برای حضرت عیسی(ع) وجود دارد؟

پاسخ:

«ثار» در اصل «ثأر» بوده و همزه به الف تخفیف یافته است. این واژه مصدر و به معنای انتقام و خونخواهی کردن است. گاهی مصدر در معنای اسم مفعولی به کار می رود که در اینجا به همین صورت به کار رفته است. «ثار الله» یعنی خونخواهی شده ی خدا. به عبارت دیگر یعنی کسی که خداوند از او خونخواهی کرده است. بنابراین به معنای «خون خدا» نیست تا شباهتی با «پسر خدا» داشته باشد. {R}منبع: بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت{/R}

*****

سوال سوم: توضیح «انا قتیل العبرة»

پرسش:

امام حسین(ع) می فرماید: «انا قتیل العبرة؛ من کشته اشکم» این لفظ یا همین مضمون در روایات دیگر نیز آمده است. توضیح این عبارت چیست؟

پاسخ:

اضافه شدن «قتیل (کشته)» به «العَبرة (اشک)»، اضافه ی سبب به مسبَّب است. بنا بر این، جمله «من، کشته اشکم»، بدین معناست که کشته شدن من، سبب جاری شدن اشک است. این جمله در احادیث نیز چنین تفسیر شده است: أنَا قَتیلُ العَبرَةِ، لا یذکرُنی مُؤمِنٌ إلَا استَعبَرَ.۱من کشته اشکم. مؤمنی از من یاد نمی کند، جز این که می گرید.لا یذکرُهُ مُؤمِنٌ إلّا بَکی.۲مؤمنی از او یاد نکرد، جز این که گریست. علّامه مجلسی در تبیین این جمله می گوید: عبارت «من کشته اشکم»، یعنی: کشته ای که به اشک و گریه نسبت داده می شود و سبب جاری شدن اشک است، یا با اشک و آه و ناله کشته می شود، که معنای اوّل، اظهر است.۳ البتّه به نظر می رسد وجه نخست، به دلیل انطباق با احادیثی که به آنها اشاره شد و همسویی با جایگاه امامت و عظمت روحی امام حسین(ع)، مُتَعین (قطعی) است و نه اظهر (نزدیک تر به واقع). در واقع، جمله «أنا قتیل العبرة»، به یک پدیده مهم و تنبّه آفرین اجتماعی و تاریخی اشاره دارد که کشته شدن هیچ کس در طول تاریخ، به اندازه کشته شدن سید الشهدا، غم انگیز و گریه آور نبوده و نیست. در طول تاریخ، انسان های بسیاری کشته شده اند که کسی بر آنها نَگریسته و بسیاری نیز کشته شده اند و گریه بر آنها، موقّت بوده و بسیاری نیز کشته شده اند و تنها گروه خاصّی را متأثّر کرده اند؛ امّا تحقیقا در باره هیچ کس جز امام حسین(ع) گزارش نشده است که همه پیامبران از آدمِ ابو البشر تا خاتم انبیا، و خاندان پیامبر خدا(ص) و جمعی از اصحاب پیامبر خدا(ص) قبل از ولادتش، بر او گریسته باشند و نیز فرشتگان، پریان، حیوانات و زمین و آسمان بر او گریه کرده باشند و حتّی دشمن بر او گریسته باشد. در طول تاریخ، کسی را سراغ نداریم که مردمی بیش از یکهزار و سیصد سال، بر او بگریند. آری! سید الشهدا، «کشته اشک» است؛ اشکی که تا وقتی انتقام خون همه مظلومان تاریخ را از ستمگران باز نستاند و آرمان های حسینی را به رهبری فرزند بزرگوارش، مهدی آل محمّد، در جهان تحقّق نبخشد، همچنان بر گونه های مؤمنان راستین و علاقه مندان به خاندان رسالت، جاری خواهد بود. منبع: بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۱۰، ص ۳۸.

1.. ر. ک، ص ۳۴، ح ۲۷۶۵.

2.. مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۱۸، ح ۱۲۰۸۴.

3.. بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۲۷۹.

*****

سوال چهارم: تشنگی در عاشورا

پرسش:

اگر در خیمه های امام حسین(ع) سه شبانه روز آب نبود، چگونه اصحاب امام در شب عاشورا غسل شهادت کردند؟

پاسخ:

در تاریخ آمده است که سه روز آب را بر اصحاب امام حسین(ع) بستند اما این به معنای نرسیدن آب نیست. گاه به صورت گروهی به طرف فرات حمله می کردند و تعدادی از آنها دشمن را کنار می زدند و تعدادی دیگر مشک ها را آب می کردند و به خیمه ها می رساندند. اما روز عاشورا بی آب ماندند. {R}

منبع: بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت

*****

مطلب در روزهای آینده با افزوده شدن پرسش و پاسخ های جدید بروزرسانی میشود.

چنانچه مایلید این پست تکمیل گردد از طریق بخش نظرات به ما اطلاع دهید

تا در اولویت کاری نویسنده قرار گرفته و در اسرع وقت مطلب تکمیل شود.




:: موضوعات مرتبط: احادیث , پرسش حدیثی , ,
:: برچسب‌ها: پرسش حدیثی با موضوع امام حسین علیه السلام و محرم , پرسش حدیثی , احادیث موضوعی , احادیث با موضوع امام حسین , احادیثی با موضوع محرم , احادیثی با مضومع عاشورا , پرسش و پاسخ حدیثی , علوم حدیث , اعتبار زیارت ناحیه مقدسه , زیارت ناحیه مقدسه , کانون طه ,
:: بازدید از این مطلب : 1969
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آذر 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
از طریق فرم زیر در بهبود کیفیت محتوای وبگاه یاریمان کنید.

<-CommentGAvator->
حامد در تاریخ : 1393/9/9/7 - - گفته است :
هدرسایت فقط10000ریال اگه خواستین ایمیل بدین


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








براي دانلود کليک کنيد
محتواي اين وبلاگ منطبق بر قوانين جمهوري اسلامي ايران مي باشد. اين وبگاه در سايت ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي وزارت ارشاد ثبت شده است. اکثر مطالب وبلاگ داراي منبع از کتب اسلامي و يا سايت هاي ارزشي و مفيد ديني است و کپي برداري از مطالب وبگاه فقط با ذکر منبع بلا مانع است